AJANKOHTAISTA

19 loka 2017

Mindfulness eli tietoinen läsnäolo

Kätilö, sairaanhoitaja Heli Nissinen piti 11.10.2017 parituntisen infokahvilan tietoiseen läsnäoloon liittyen. Nissisen mukaan ”Tietoista läsnäoloa voi harjoittaa arjessa, mitään välineitä ei tarvita”.

Saimme infokahvilassa ensin tietoa mindfulnessista. Tietoisen läsnäolon perusajatuksena on, että ajatukset kohdistetaan tiettyyn asiaan, esimerkiksi hengitykseen tai muuhun fyysiseen kokemukseen. Tarkoituksena on, että mieli hiljenee tekemään yhtä asiaa kerrallaan ja pysyy tässä hetkessä. Nissinen kertoi, että tietoista läsnäoloa voi harjoittaa itsekseen tai ryhmässä, ihan arkielämässä tai antamalla erikseen ajan ja tilan harjoitteelle. Harjoitteet voivat olla käytännönläheisiä tai haastavampia. Harjoittelun voi aloittaa lyhytkestoisista harjoituksista ja edetä vähitellen pidempikestoisiin harjoituksiin ja jopa hiljaisuuden retriitteihin saakka.

Kuvassa on Heli Nissinen kertomassa tietoisesta läsnäolosta. Helillä on punertavan ruskea paita, ruskeat housut, vaaleanruskeat kengät ja ruskean kirjava huivi. Seinällä on Tukipilarin infotelevisio, josta näkyy punertava auringonlasku, kiviä ja kivillä seisomassa kaksi ihmistä.

Teimme infokahvilan aikana kaikkiaan kolme (3) harjoitusta. Ensimmäisessä harjoituksessa keskityimme hengitykseen ja kehon rentouttamiseen. Seuraavat harjoitukset käsittelivät mm. johonkin tekemiseen keskittymistä ja teon käyttämistä tietoisena läsnäolon muotona.

Osa osallistujista halusi jakaa tilaisuudessa kokemuksiaan rentoutumisesta. Ryhmässä ei ollut pakko kertoa itsestään mitään ja osa osallistujista istuikin hiljaa ja nautti rauhasta.

Huomasin, että harjoituksia tehdessäni eteenpäin laukanneet ajatukseni hiljenivät ja kehon valtasi tyyneys. Olosta tuli yhtä aikaa rauhallinen, hieman unelias ja kuitenkin avoin. Yllätyin siitä, että tietoisen läsnäolon harjoittaminen onnistui liki 20 ihmisen joukossa.

 

Minna Tukipilarilta